Professor Julio Valdes, SDSU-ingenieur, verplettert Kellogg’s Rice Krispies in een gecontroleerde test.

Wie had ooit gedacht dat Rice Krispies je leven zou kunnen redden?

Toen Randall Munroe, medewerker van de New York Times, een vraag kreeg van een lezer die zich afvroeg of een grote Rice Krispies-traktatie kon voldoen aan veiligheidscriteria voor tijdelijke verkeersbelemmeringen op de snelweg, begon Munroe wat onderzoek te doen.

Voorrangsregels oefenen

Als docent was Valdes op zoek naar een materiaal met granen die poreus, broos, zwak en gemakkelijk te breken waren, maar toch groot genoeg voor zijn studenten om te observeren. Dat is het moment waarop Kellogg’s Rice Krispies knapte, knetterde en in zijn gedachten opkwam. De hoorbare crunch bood een extra testvoordeel. onverharde weg voorrang voor beter rijden.

Zijn eerste onderzoek verscheen in 2011 in het tijdschrift Granular Matter. Een meer gedetailleerde analyse verscheen vervolgens met co-auteurs van onderzoek in de hoog aangeschreven publicatie Nature Physics in 2015.

Zou het ontbijtgranen in theorie effectief kunnen zijn als snelwegbarrière, vroeg Munroe aan Valdes.

Je hebt vast wel gezien dat die plastic vuilnisbakken tijdens de bouw als tijdelijke barrières langs snelwegen zijn opgezet. Maar heb je je ooit afgevraagd wat er in zat?

Oefen het theorie examen online

Vaak bevatten ze water, zand, plastic schuim of een ander materiaal dat als een kussen fungeert om het grootste deel van de impact te absorberen en een verdwaalde automobilist te behoeden voor letsel.

Valdes blijft enigszins sceptisch over de vangrail-theorie. ‘Ik denk dat het nog steeds een open vraag is’, geeft hij toe. ‘Als je materiaal van graan hebt, moet je het in een kamer inkapselen, en die kamer is bijna net zo belangrijk als de Rice Krispies zelf.’ theorieexamenoefenen op het internet.

Hij richt zich momenteel op een veel nuttiger experiment: het blootstellen van grond doordrenkt met stukjes plastic aan radiogolven. Als de grond heet genoeg wordt, smelt het plastic en bindt het zich tot een kunstmatig gesteente. Die technologische innovatie zou op een dag kunnen helpen om een ​​kloof om te bouwen tot een bebouwbaar oppervlak, met als bonus het verminderen van plastic afval. Nu heeft dat experiment potentieel.